تحولات لبنان و فلسطین

علی اصغر باقرزاده در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما گفت: سامانه رصد سامانه اطلاع رسانی بین مدرسه‌ای است که همه مدارس به آن وصل هستند و مدیران مدارس رفتارهای پر خطر دانش آموزان را در آن درج می‌کنند. این یک سامانه داخلی است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ماجرای پدری که می خواست در اتاق مشاوره دخترش را بکشد!

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، اطلاعات به دست آمده از طریق سامانه رصد و نماد در بسیاری از استان ها در اختیار مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و از همین رو در یک سال گذشته ۳۲ مرکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش به ۷۲۰ مرکز مشاوره رسیده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در همه مناطق خود و نواحی، مراکز رشد و مشاوره تربیتی دارد، افزود: در این مراکز، مشاور مستقر است. از سوی دیگر ما خط ۱۵۷۰ را در یک سال گذشته داشته‌ایم که این خط در راستای اطلاع رسانی آسیب اجتماعی کار می‌کند. پاسخگویی این خط از ۸ صبح تا ۸ شب است و دانش آموز، اولیاء، خانواده و معلم و... می‌تواند از این طریق فوریت روانی و اجتماعی را خبر دهد.

باقرزاده در پاسخ به این که چرا سامانه نماد قطع است؟، تصریح کرد: سامانه نماد قطع نیست. این سامانه بخش‌های مختلفی دارد. بخش نخست آن آموزش و غربالگری است که این بخش در آموزش و پرورش مهیا است. از اردیبهشت ماه که این سامانه در اختیار ما قرار گرفته است تا این لحظه غربالگری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد در بخش ابتدایی انجام شده است. در بخش ابتدایی معلمان و والدین سوالات را درباره دانش آموز پاسخ می‌دهند. در بخش متوسطه خود بچه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند و در واقع به جز اولیا و مشاوران آن ها، دانش آموزان نیز به سوالات جواب می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه سامانه نماد مشکل آسیب اجتماعی دانش آموزان را بر طرف نمی‌کند، افزود: این سامانه فقط اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد. ما در حال آماده سازی بخش کارتابل بین دستگاهی هستیم تا اطلاعات دانش آموزان را منتقل کنیم. انتقال اطلاعات خود مشکل قانونی، امنیتی و حفاظتی دارد. بخش انفورماتیک در حال رایزنی است که روشی را ایجاد کند تا این اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های موظف دیگر قرار دهیم. آموزش و پرورش در آموزش خانواده‌ها و بچه‌ها کار را جدی دنبال می‌کند. قبول داریم کار به شدت عقب است و باید چندین برابر وظیفه خود کار انجام دهیم اما سامانه در حال تکمیل شدن است.

به گفته معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، میز نماد در برخی استان ها به شدت فعال و در برخی استان ها ضعیف است و دربرخی مناطق هم وجود ندارد.

باقرزاده همچینن این را هم گفت که ارتباط میز نماد در تهران ضعیف است و ادامه داد: بحث این نیست که ما نخواهیم، این سامانه را تقویت می‌کنیم. ما از مراکز مشاوره و مسئولان مراکز می‌خواهیم این ارتباطات را برقرار کنند. در ۵۰ درصد استان‌ها این ارتباطات کاملا برقرار است، در خراسان شمالی، همدان و بوشهر ارتباط ما برقرار است.

وی در پاسخ به این که چرا غربالگری آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان به هنگام مصاحبه برای ثبت نام در مدارس انجام نمی‌شود؟، توضیح داد: این امر برای برخی مقاطع می‌تواند درست باشد و برای برخی مقاطع درست نباشد. در مقطعی که معلم و مربی دانش آموز را می‌شناسد، درست است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی ارجاع نشدن دانش آموزان دارای آسیب اجتماعی به مراکز بهزیستی برای دریافت خدمات مددکاری، گفت: ما در شش ماهی که سامانه نماد را جدی دنبال می‌کنیم، ارجاعاتی به بهزیستی و قوه قضاییه و گروه‌های جهادی داشتیم.

سال گذشته برای حدود ۶ هزار دانش آموز شناسایی شده که به شدت در معرض آسیب بودند برنامه‌هایی به کمک گروه‌های جهادی داشتیم. ارجاع به بهزیستی هم به طور ناقص در برخی استان‌ها انجام شده است.

باقرزاده معتقد است رکن آسیب‌های اجتماعی به ناامیدی، نبود نشاط، نداشتن هویت و مساله ایمانی و اعتقادی بازمی‌گردد و برای رفع آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان باید این به این ارکان توجه کرد.

 وی درباره اداره کل امور تربیتی و مشاوره و آسیب های اجتماعی معاونت پرورشی هم توضیح داد: از مصیبت‌های بزرگ معاونت پرورشی این است که طی پنج شش سال اخیر سه اداره مهم را در یک اداره ادغام می‌کنند و اداره کل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب اجتماعی می‌شود. از ۴۶۰۰ پستی که دولت قبلی حکم می‌کند باید از آموزش و پرورش کم شود، ۲۰۰۰ پست از معاونت پرورشی حذف می‌کنند. بودجه معاونت پرورشی در سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان است که این یعنی ۰.۰۲ درصد بودجه کل آموزش و پرورش است. بودجه این دفتر نیز ۲۲۰ میلیارد تومان است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در عین حال تاکید کرد: میز نماد را باید در تمام استان‌ها تشکیل دهیم. مشکلات و موانع تبادل اطلاعات را باید بر طرف کنیم. تبادل اطلاعات به این راحتی نیست، در یکی از جلسات مشاوره در مراکز مشاوره ما دختری مطلبی که نمی‌توانست به پدرش بگوید را به مشاور ما می‌گوید، اما فاصله اتاق مشاوره با جایی که پدر حضور داشت کم بود و پدر متوجه این موضوع می‌شود. وقتی متوجه می‌شود چنان بر آشفته می‌شود که قصد کشت این دختر را داشته است اما بقیه مانع می‌شوند. بنابراین تبادل اطلاعات به راحتی نیست و موانع قانونی و حفاظتی و اخلاقی دارد.

به گفته باقرزاده در حال حاضر در هیچ مدرسه‌ای مشاور مستقر، وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود به برنامه هفتم توسعه و توجه آن به مباحث پرورشی نیز اشاره کرد و توضیح داد: در برنامه هفتم دو نکته مهم است، یکی از آن ها احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی است. طی این ۱۵ سال قانون احیای معاونت پرورشی را داشتیم اما به نتیجه نرسید. در برنامه هفتم مکلف درج شده است که لوازم مربوط به قانون احیا فراهم شود. نکته دوم تقویت معلمان و مربیان است که باید تا می‌توانیم تعداد ورودی‌های آموزش و پرورش را از دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم تا فرصت آماده سازی مربیان وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.